Ivana Žilić

Dobrodošli u zemlju tisuću jezera i beskrajnih šuma – dobrodošli u Finsku! ❄️🤍

• Finska je poznata po svojim prekrasnim jezerima. Procjenjuje se da u Finskoj postoji oko 188.000 jezera, što čini gotovo 10% ukupne površine zemlje, a osim toga ima i 179.584 otoka!😍
  • Finska je domovina saune i ima dugu tradiciju sauna. Saune su važan dio finske kulture i društvenog života. U Finskoj postoji više sauna nego stanovnika, a saune su neizostavan dio finskog načina života, gdje ljudi odlaze da se opuste, druže i obnove svoje zdravlje. Gotovo svaka kuća ima svoju saunu, ali u svakom gradu postoje mnoge javne saune gdje se Finci druže.
  • Finska je jedno od najboljih mjesta na svijetu za promatranje aurora borealis, poznate kao sjeverna svjetlost. ✨️
  • Finska se redovito nalazi na vrhu popisa najsretnijih zemalja na svijetu prema istraživanjima Sveučilišta Columbia. Kvaliteta života, socijalna ravnoteža, visoka razina obrazovanja i napredna infrastruktura samo su neki od razloga zbog kojih Finska ima sretne stanovnike.😁
  • Finska se smatra domovinom Djeda Božićnjaka. Grad Rovaniemi, smješten na sjeveru Finske u regiji Laponiji, službeno je prebivalište Djeda Božićnjaka.
Ranua Zoo

Kada sam planirala putovanje u Finsku, najprije sam preko web stranice accuweather pratila dugoročnu vremensku prognozu i prosječne temperature, a na stranicama aurora info i sl. sam pratila dugoročni Kp indeks koji pokazuje promjene u geomagnetskom polju Zemlje.

Pošto smo i suprug i ja vrlo fleksibilni po pitanju godišnjeg odmora, datumi su ovisili isključivo o prognozi. Zašto prognozi? Zato jer smo željeli obići „cijelu“ Finsku, a samim time i sjever na kojem smo vidjeli auroru, a za što je potrebna povoljna vremenska prognoza, visok Kp indeks i čisto nebo.

Nakon što sam prema prognozi zapikirala okvirne datume ostalo je pronaći avionske karte za nas četvero. Najpovoljnija opcija bile su rane karte s Ryanairom Vienna- Helsinki 51 euro po osobi, no kako sam se premišljala par dana karte su otišle. Nakon toga smo se odlučili za komotnu varijantu Lufthansa Zagreb-Munchen-Helsinki 16-27.02.2024. koja nas je sa 4 kofera, 4 ručne prtljage i 4 osobne torbe ispala 806 eura. Znam, pretjerujem sa stvarima.😂

Idući task bio je pronaći automobil koji bi odgovarao našim preferencama. Što se tiče najma automobila tu postoje dvije opcije. Jedna opcija je rentati auto iz rent-a-car kuće (FiRent, Sixt, Avis, Europcar), a druga opcija je rentati auto od fizičke osobe preko stranica Tori ili GoMore. Ono što je nama bilo presudno je neograničena kilometraža jer sam isplanirala opak put, a što Tori ili GoMore nemaju, na tim platformama je osnovna km 1500km, ali postoji mogućnost nadoplate dodatnih km. Oni se naplaćuju unaprijed pa bi trebali znati koliko Vam treba, a ako slučajno promašite dogovorenu km, svaki km se plaća gotovo duplo u usporedbi sa onima plaćenima unaprijed. Kada sam izračunala otprilike km(prema svom rasporedu putovanja) i pomnožila ih sa cijenom dodatnih km, više nam se isplatilo rentati od rent-a-car kuće. Više-manje su cijene u svim kućama slične, meni se svidjela komunikacija i transparentnost Sixta tako da sam se odlučila za njih. Što se tiče automobila, željeli smo ekonomsku klasu i istražila sam sve njihove dostupne aute: koliko imaju zapremnine tanka i koliko možemo prijeći s 1 tankom, odnosno koliko ćemo goriva i novaca potrošiti i odlučili smo se za Toyotu Yaris hybrid sa autosjedalicama, grijanim sjedalima, GPS-om itd. Ono što je vrlo važno kada putujete u zemlje gdje ima mnogo snijega je da obavezno uzmete osiguranje guma i osiguranje stakla, a mi smo uz to platili i osiguranje cijelog auta u slučaju nezgode. Sve to zajedno nas je za 12 dana ispalo 550 eura.

Što se tiče smještaja, tu su klasika prisutni airbnb i booking. Cijene se kreću od 55 eura pa na više. Mi smo kombinirali, i najjeftinije što smo platili je bila drvena koliba u Vaanti pored aerodroma 72e/noć, a najskuplje je 105e/noć u Vuostimo, koliba od 200 m2.

Cijene namirnica su im praktički iste kao i u Zagrebu, mi smo kupovali u Prismi, to je dućan aka Kauflanda, a postoje i Lidl i sl.
Pošto smo posjetili zaista mnogo toga, pokušat ću vizualno skratiti u natuknice kako bi bilo pregledno.
Gradovi/Općine/Županije koje smo posjetili:

• Ranua
  • Vuostimo
    Znamenitosti/Atrakcije/Zanimljivosti:
  • Helsinki: Sibeliusov spomenik, Katedrala Uspenski, Helsinška katedrala, Sveučilišna knjižnica
  • Rovaniemi: Arktikum muzej, Santa Claus Village
  • Tampere: Observation Tower, Pyynikki tower, Safari s huskijima
  • Old Rauma: cijeli mini gradić, jedan od najstarijih sačuvanih srednjovjekovnih nordijskih gradova
  • Turku: Turku dvorac, jedina uspinjača u Finskoj, katedrala, marina
  • Vaasa: muzej kratera meteora(nažalost zatvoren pa smo ga vidjeli izvana, radi kada je toplo jer nemaju grijanje), vjetrenjače Haarstorm, Pravoslavna crkva, Perttila most, Replot most- najdulji most u Finskoj
  • Kemi: Kemi Snowcastle – dvorac od snijega i leda i winter park koji je cijeli napravljen od snijega, aurora borealis, zaleđeno Baltičko more ( po kojem smo hodali)
  • Ranua: arktički ZOO s jedinim polarnim medvjedom u Finskoj
  • Zaleđena jezera, rijeke po cijeloj zemlji. Hodati po njima je čarobno, nadrealno.

Sve informacije od cijena, radnog vremena atrakcija, lokacija, popusta i slično imate online.

Hrana im je iznimno ukusna, očarani smo punoćom okusa i mirisa, baš suprotno od onog što smo očekivali. Neke specifične stvari koje smo probali:

• Karjalanpiirakka: To su tradicionalne karelijske pite koje su tanki krugovi tijesta punjeni krumpirom, rižom, mrkvom ili tikvicama. Mogu se jesti hladne ili tople.
  • Kalakukko: Ovo je tradicionalno finsko jelo koje se sastoji od kore punjene ribom, mesom (često je to divljač) i svinjskom masnoćom. Kalakukko se peče u pećnici i obično je povezan s proslavama ili posebnim prigodama.
  • Lohikeitto: Finska juha od lososa, često se kuha s krumpirom, lukom, mrkvom i zelenim lukom.
  • Ruisleipä. To je kruh od raženog brašna, guste teksture i karakterističnog okusa. Poslužuje se s različitim vrstama sireva, riba ili haringa. Prepreukusan!!
  • Hernekeitto: Grašak juha, obično se priprema s slaninom i poslužuje s korisnim komadima kruha.
  • Poronkäristys: To je jelo od mesa divlje sjeverne jelenjadi, tanko rezano i prženo na tavi. Poslužuje se s pire krumpirom, kiselim krastavcima i brusnicama.
  • Mustikkapiirakka: kolač od borovnica
  • Salmiakki: finski crni slatkiš s okusom slane ljubičaste repe. Ima specifičan okus koji se možda ne sviđa svima, ali Finci su ludi za njime.
  • Ahvenanmaan pannukakku: To je vrsta finskih palačinki koje se pripremaju u pećnici. Mogu se poslužiti s džemom od jagoda ili vrhnjem.
  • Kalja: Finsko bezalkoholno pivo, poznato kao kalja, često se pije uz obroke i ima specifičan okus koji može varirati od slatkastog do gorčeg.
  • Jogurte u 100 varijanti, gušće su teksture od naših, ali iznimno punog okusa. Svaki dan smo popili preko 1l jogurta.
  • Meso: piletina, sob, los, vepar, jelen, patka
  • Mineralna voda s aromama – doslovno su ludi za time, do te mjere da u trgovinama imate za kupiti aparate za mineralnu vodu u kućnoj radinosti
  • Razni umaci od brusnica i gljiva – prefini!
  • Razne slastice od cimeta i krafne raznih punjenja, specifične su krafne sa kardamomom jer ima neobičnu aromu, ali nama jako ukusno
  • Sladoled od Tara- sladoled sa okusom dima. Vrlo neobičan, nama se nije dopao.

Cijene hrane su im identične kao naše zagrebačke, nekih namirnica čak i jeftinije. U restoranima ista priča. Ono što je skuplje su alkohol i cigarete. Pušenje je gotovo svugdje zabranjeno i gledaju Vas malo poprijeko ako pušite. Zanimljivo je da je stopa pušača u Finskoj samo 13%!!!! Alkohol se može kupiti u posebnim trgovinama, ako govorimo o vinu i žesticama, a u običnim trgovinama pivo. Sav alkohol kupuje se do 21h, a nakon toga možete kupiti samo onaj koji ima manje od 1,8 % alkohola. „Jači“ alkohol može se kupiti u barovima npr.

Napravili smo preko 4000km u to kratko vrijeme i zaista smo obišli gotovo sve što sam zamislila. Cijene goriva su mrvicu više od naših, nekako nam se činilo da je jeftinije ujutro točiti gorivo.

U planiranju putovanja bila sam vrlo jednostavna, otvorila sam kartu Finske i nacrtala i obilježila što sve želim vidjeti. Imaju odlične web stranice svake općine sa podacima o znamenitostima ili restoranima koji dosta olakšavaju planiranje i daju ideje. Postavljala sam točkice po karti i tako raspoređivala po danima kojim putem idemo i razrađivala plan. Za cijelo planiranje trebalo mi je otprilike 2 mjeseca, ali to je samo možda jer sam control freak.

Što me se nije dojmilo? Rovaniemi odnosno Santa Claus Village. Teška komercijala i zamka za turiste. Možda smo samo mi takvi ljudi da ne volimo taj tip turizma, iako i u svim Finskim grupama kažu isto, odnosno dijele moje mišljenje. Prenakičeno, prenatrpano, i preskupo! Primjerice, vožnja Haskijima je 80 eura po osobi u SCV, a identičnu vožnju sa piknikom u Tampere smo platili 80 e za nas četvero. ROVANIEMI PUTOPISI

Što nas se posebno dojmilo???

Uhhhhhh, teško je opisati. Sve. Zemlja je predivna. Zrak je zaista čist. Nebo je predivno, beskonačno, sa toliko zvijezdica koliko ih nikada nisam vidjela. Zalasci sunca koji obojaju nebo u ružičastu. Pahuljice koje su kao nacrtane. Aurora borealis naravno. Zaleđeno Baltičko more. Vjeverice i zečići koji skaču po snijegu dok ti piješ kavu u toplome. Beskonačne šume i jezera.

Muzeji. Ima ih beskonačno puno. Najviše nas se dojmio Arktikum i izložba o Saamijima i ostalim narodima koji su praktički istrijebljeni. Ukoliko planirate posjetiti više muzeja, preporučam kupiti muzejsku karticu za 75e koja vrijedi godinu dana i sa kojom možete posjetiti beskonačno puta sve muzeje diljem Finske.

Njihovo gostoprimstvo – Iako su nas svi uvjeravali kako su Finci hladni i da se ne vole previše družiti sa nepoznatim ljudima, mi smo imali potpuno drugačije iskustvo odnosno iskustva. Drugog dana putovanja zacrtala sam da posjetimo 1 vidikovac usred šume, doslovno usred ničega, i naravno zapeli smo u snijeg i ostali smo sami u autu sa dvoje djece usred ničega. Jedino što je bio ispred nas nekakav zatvoreni restoran. Dok smo smišljali što da učinimo naišao je auto i parkirao se ispred tog „restorana“ i izašla je starija gospođa otprilike sedamdesetak godina. Objasnili smo joj što se dogodilo i ona je iste sekunde nazvala susjeda koji ima traktor sa ralicom i došao je za 5 min. Imao je nekih otprilike 90 godina i nije pričao engleski tako da smo se sporazumijevali rukama i nogama i uspio nam je očistiti cijeli put da se okrenemo s autom i da možemo nastaviti moje ludo putovanje. Pri završetku tog cijelog cirkusa pokazala sam rukama je li u redu da ih zagrlim jer sam bila zaista sretna što su nam pomogli i oni su toliko srdačno se izgrlili sa nama i uslikali smo fotkice za uspomenu. Obećala sam poslati gospođi razglednicu iz Hrvatske kada se vratimo doma.

Druga situacija je bila u Helsinkiju kada smo ušli u javni autobus i nismo imali aplikaciju jer je padala kiša, nisam stigla instalirati itd. i bezobrazan vozač autobusa nas je htio izbaciti van dok je neka gospođa od otprilike 50ak godina rekla: ma dajte pustite djecu da prođu vidite da su turisti. Nakon toga je sjela pored nas i ispričala da su svi vozači autobusa živčani, poznato?!😂

Sve je čisto, smeće se ne baca po cesti, iznimno su disciplinirani po pitanju recikliranja.

Sigurnost. Nema kriminala. U parkovima ljudi ostavljaju igračke kako bi se svako dijete moglo igrati i poslužiti s istima. Imaju štrikove za sušenje rublja pored zgrada i svaki stanar može objesiti rublje vani. U zgradama često imaju praonice rublja kojima se svatko može poslužiti.

Kultura. Mnogo smo naučili o Fincima i zaista je to nešto što nas je najviše obogatilo.

Zološki u Ranui. Polarnom medvjedu su se naravno najviše veselili klinci. Na ulazu u Zoo Vas dočekaju saonice kojima se možete poslužiti i tako djeci olakšati razgledavanje. Nama je trebalo 5h da obiđemo cijeli ZOO.

Kemi snowcastle i winter park. Proveli smo cijeli predivni dan tamo i jedva sam izvukla klince. Od ledenih tobogana, spusta sa snježne tvrđave, labirinta, hokeja na ledu, ledenih skluptura.

Vožnja i piknik s Huskijima. Čarobno i zabavno. Nakon vožnje koja je predivna i vrlo dinamična u šatoru Vas dočeka vatra, čaj i kava i možete si pržiti marshmallowse ili kobase, što naravno jesmo.

Stijene. U Finskoj ima nebrojeno puno stijena i kamenja razbacanih svugdje. Zašto? Zato što je tijekom posljednjeg ledenog doba ledeni pokrivač koji je prekrivao Finsku bio 3km promjera i samim time je „zgnječio“ stijene i planine. Ledenjaci su se kretali preko zemlje, abrazijom noseći i oblikujući stijene i kamenje. Ovaj proces ostavio je za sobom brojne stijene, kamene brežuljke i morene u finskom krajoliku. Prizor stijena koje su prekrivene ledom je tako umjetan, da ne znate da su prave pomislili bi da su plastične. Nemoguće je dočarati putem fotografije.

Koliko smo potrošili. Otprilike gruba procjena je oko 3000e sa svime dakle i auto i aviokarte, nisam zaista računala točno, nekako mi se nije ni dalo.

Mi smo zaista očarani Finskom, posebice sjeverom. Iako imam mnogo fotografija, one ne mogu dočarati tu ljepotu i taj mir. Najradije bih da kao u filmovima možete dotaknuti moju ruku i zaklopiti oči te proživjeti, pomirisati, kušati i vidjeti sve što sam i ja tu tih 12 dana jer je zaista nemoguće to interpretirati riječima i fotografijama.😌❤️🤍❄️🥰

Objava u grupi za više pitanja te fotografija – KLIK.