ŠVICARSKA, ljeto 2023

DAVORKA MILINOVIĆ

SVIDJA VAM SE RAD PUTOKLINCI EKIPE? POČASTITE NAS S JEDNOM KAVOM ;-). HVALA!

Proveli smo 12 dana u Švicarskoj – zemlji visokih planina, ledenjaka, idiličnih planinskih sela i zaseoka i više od tisuću jezera u kojima se ogledaju snijegom prekriveni planinski vrhovi..zemlji sira i čokolade..zemlji koja u mnogočemu nosi superlative – najviši, najduži, najstrmiji, najstariji..u Švicarskoj je živjela Heidi, glavni lik iz omiljene knjige – možda je i to razlog zašto sam toliko željela ovo putovanje..sada je konačno dosanjani san, putovanje života i predivna uspomena za cijeli život..
Put sam planirala mjesecima unaprijed – isčitala postove po grupama za putovanja, pregledavala youtube filmiće, naručila prospekte švicarske turističke zajednice, čak se uključila i u grupu o putovanjima Švicarskom da bi dobila informacije iz prve ruke, tako da sam bila dobro pripremljena, što se pokazalo odličnim, jer smo maksimalno iskoristili vrijeme i uloženi novac.
Na glavnoj listi su bile 4 obavezne lokacije/aktivnosti:
1. Putovanje vlakom Bernina Express
2. Matterhorn (planina sa omota Toblerone čokolade)
3. Luzern i šetnja poznatim Kappelbrücke
4. Lauterbrunnen dolina
Obzirom da su u lipnju dani dugi i topli, plan je bio provesti čim više vremena u prirodi (planinama), zato sam se odlučila za kanton Berner-Oberland, odnosno grad Interlaken, koji je centralno lociran i dobra baza za obilazak cijelog kantona. Budući da je željeznica Bernina na drugom kraju zemlje (bliže Hrvatskoj), to sam ubacila na početak puta i prva 2 dana rezervirala smještaj u Tiranu – KLIK, odakle kreće poznati Bernina vlak.
Iz Hrvatske smo putovali autom, po Švicarskoj smo se kretali javnim prijevozom, uglavnom vlakovima. Švicarski javni prijevoz je toliko dobar i savršeno usklađen da drugačije ne bi imalo ni smisla. Nema ni jednog jedinog mjesta u koje se ne može doći javnim prijevozom, što ne vrijedi za auto, jer postoje sela i gradići koji su car-free. U organizaciji mi je puno pomogla i SBB aplikacija, u kojoj se mogu pronaći svi vozni redovi u realnom vremenu (pa sam znala koliko nam točno treba vremena do pojedinih lokacija), a preko nje je moguće kupiti i karte.
Karte za javni prijevoz su prilično skupe, pogotovo za žičare i planinske vlakove..postoji razni niz opcija kako proći jeftinije, ali za to najprije moraš znati kamo ideš i što želiš posjetiti..mi smo kao najoptimalniju opciju odabrali Half fare swiss pass u kombinaciji sa Berner Oberland pass. Za cijenu od 370CHF (za odrasu osobu) dobili smo mjesec dana vožnje sa popustom 50% na gotovo svim željeznicama, busevima, planinskim željeznicama, uspinjačama, žičarama te brodskim linijama u cijeloj Švicarskoj i 8 dana besplatne neograničene vožnje istim na području Berner Oberland kantona. Uz to smo besplatno dobili i Family card za djecu, koji djeci omogućuje besplatno putovanje uz pratnju roditelja.
Obzirom da nam je 8 dana bilo gotovo sve pokriveno, trudili smo se maksimalno iskoristiti vrijeme, tako da smo često kretali već oko 7 i vraćali se oko 19-20h u stan. Svaki dan smo odabrali drugu destinaciju, ravnajući se prema trenutnoj vremenskoj prognozi putem Meteoswiss aplikacije.
Cijene smještaja u Švicarskoj su prilično visoke, posebice za lokacije koje se nalaze centralno..za apartman u Interlakenu (udaljen 10-15min hoda od glavne željezničke stanice Interlaken Ost) sam platila 200CHF po danu, a rezervaciju sam napravila 8 mjeseci unaprijed.
Hranili smo se uglavnom po supermarketima (tj. sendvičma) ili onim što smo sami pripremili u apartmanu, jer je hrana u restoranima skupa (20-30CHF po osobi, za klasični obrok tipa hamburger i pomfi, i to osrednje kvalitete). U restoranima smo bili možda 3-4 puta da bi probali švicarske specijalitete – fondue, raclette, rösti..cijene pića su od 4chf za neki sok ili gazirani sok, 4-5chf za kavu ili sladoled, 6-7chf za pivu..
Švicarska je po meni super family-friendy destinacija. Osim što djeci omogućuje besplatno putovanje s roditeljima i što se nudi pregršt aktivnosti za djecu, na svakoj poznatijoj destinaciji nalazi se dječje igralište, koje je ne samo dobro opremljeno i održavano, nego i super zanimljivo – rope izazovi, podzemni rovovi i tuneli (dugi po 10tak metara), špricalice, štopalice, zip-line-ovi, super zanimljivi tobogani, kućice, a vidjela sam i maxi šah i memory igru s poklopcima lati od mlijeka – jednostavno savršeno za roditelje koji žele nakratko predahnuti od onog stalnog zivkanja “mama ovo, mama ono..”
Djeci je već samo putovanje vlakovima, žičarama i uspinjačama bilo interesantno (neki vlakovi imaju i family vagone sa kutkom za igru), a kamoli kad uz to dolazi i dobra zabava. Neke od poznatijih destinacija imaju i interaktivne muzeje uključene u cijenu, kao npr. muzej James Bonda na Schilthorn-u, gdje je simulacija leta helikopterom ili Gornergrat, gdje smo isprobali simulaciju leta padobranom. Uz sve to, na nekim destinacijama postoje i planinski tobogani i fly-line (nešto poput lebdenja na visećoj stolici među krošnjama) – dovoljno da se i mi odrasli u nekom trenutku prepustimo dječjim radostima.
Na putu iz Berna do Luzerna smo stali u tvorničkom dućanu Kambly tvornice keksa, u kojemu je besplatna degustacija svega što je u ponudi, što je djeci bilo prilično interesantno i dostojna zamjena za posjet Lindt tvornici čokolade, koja je bila rasprodana u dane kad smo je planirali posjetiti..
Vidjeli smo i doživjeli puno toga – vozili preko planinskih prijevoja viših od 2000m, pješačili na 3000m, krstarili jezerima, vidjeli bezbroj vodopada i stajali iza nekih, ušli u ledenjak, vidjeli svisce i divokoze u prirodi..svaki dan smo imali skoro 20000 koraka, kojih bi osjetili tek kad bi navečer legli na spavanje..detaljan plan puta neću pisat, opisi su uz slike, a ako nekoga nešto više zanima, tu sam..
Zaključak – da, Švicarska je skupa za naše pojmove, ali uz dobro planiranje, vrijedi svakog potrošenog franka..slike ni približno ne mogu dočarati tu ljepotu prirode i onaj osjećaj zahvalnosti da imaš priliku doživjeti to uživo..